• Netflix begon vorig jaar met de aanpak van het delen van wachtwoorden. Gebruikers moesten meer betalen om hun account te kunnen delen.
  • Tijdens de presentatie van de jaarcijfers zei co-CEO Ted Sarandos van Netflix dat het bedrijf heel blij is met de verandering tot dusver.
  • Het betaald delen accounts heeft een kleine impact op de interactie van gebruikers, maar zorgt er vooral voor dat meer mensen nieuwe accounts aanmaken.
  • Lees ook: De 3 grootste uitdagingen voor Netflix, nu de streamingoorlog een nieuwe fase ingaat

Vorig jaar begon Netflix actie te ondernemen tegen gebruikers die hun wachtwoord deelden met anderen buiten hun huishouden. En het lijkt erop dat dit goed heeft uitgepakt voor de streamingdienst. Daarmee is de kans zeer klein dat Netflix de strengere regels gaat aanpassen.

Co-ceo Ted Sarandos van Netflix zei dinsdag tijdens de presentatie van de jaarcijfers van 2023 dat het bedrijf heel blij is met de interactie van gebruikers, nu de nieuwe wachtwoordregels zijn ingevoerd.

“De interactie liep een beetje terug door het betaald delen. Zie het als minder huishoudens die hetzelfde account gebruiken”, zei Sarandos. “Dus die mensen nemen hun eigen account, en we behouden ze met ons aanbod. Dat zal normaliseren en blijven groeien. We zijn hier heel blij mee.”

Volgens Sarandos besteedt de gemiddelde Netflix-gebruiker zo’n twee uur per dag op het platform. Daarnaast zouden belangrijke titels als Stranger Things, Bridgerton en Squid Game gigantische hoeveelheden kijkers over de hele wereld trekken.

Netflix stopte vorig jaar kort met het uitrollen van de nieuwe abonnementen die het wachtwoorddelen tegen moesten gaan, omdat het erop leek dat veel mensen hun account opzegden. Maar nu gebruikers gewend zijn aan de nieuwe structuur en de hogere prijzen, kunnen die mogelijk weer verder stijgen.

"Je hebt ons dat zien doen in de VS, het VK en Frankrijk. Daar ging de verandering goed, beter dan we hadden verwacht", zei co-ceo Greg Peters van Netflix tijdens de presentatie. "We zullen andere landen in de gaten houden om te bepalen of we genoeg extra entertainmentwaarde hebben geleverd - we bekijken factoren als interactie, retentie en acquisitie om dit te bepalen - zodat we onze abonnees kunnen vragen om iets meer te betalen zodat we deze opwaartse trend kunnen vasthouden, zodat we voor hen meer in goede films, series en games kunnen investeren."

"Uiteindelijk kunnen we het samenvatten als: "terug naar de normale gang van zaken'", aldus Peters.

13,1 miljoen abonnees erbij

Het optimisme bij Netflix werd onderstreept met afsluiten van beste kwartaal sinds de begindagen van de coronapandemie. In de laatste drie maanden van vorig jaar kreeg Netflix er 13,1 miljoen abonnees bij, beduidend meer dan in de voorgaande perioden. Alles bij elkaar telt Netflix nu meer dan 260 miljoen accounts. Dat is bijna 13 procent meer dan een jaar terug.

Al die groei levert ook veel geld op. De kwartaalomzet liep op tot 8,8 miljard dollar, 12,5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De kwartaalwinst verzeventienvoudigde tot 938 miljoen dollar. Daarmee staan de prestaties van Netflix in schril contrast met veel concurrenten in Hollywood, Wie worstelen al tijden met krimpende kabelnetwerken en onrendabele streamingdiensten.

Netflix denkt wel dat het dit rappe groeitempo niet zal vasthouden. In het eerste kwartaal van 2024 worden niet zoveel nieuwe klanten verwacht als in de afgelopen drie maanden. Wel moet het mogelijk zijn om de klantenaanwas van het eerste kwartaal van vorig jaar te overtreffen. Toen ging het aantal abonnees met nog geen 2 miljoen omhoog.

Netflix verdient nog steeds bijna al zijn geld aan mensen die betalen om films en tv-programma's 'on demand' te bekijken. Maar dat zal de komende jaren veranderen. Het bedrijf investeerde miljoenen in videogames en liet deze week weten dat het een deal heeft gesloten met WWE, een mediabedrijf dat zich richt op Amerikaans worstelen, om vanaf volgend jaar elke week programma's als WWE Monday Night Raw te streamen, wat miljoenen kijkers trekt.

2024 wordt uitdagend jaar voor de streamingdienst

Maar ondanks de goede cijfers en de positiviteit van de co-ceo's, verwachten beursanalisten dat Netflix een uitdagend jaar tegemoet gaat. Vooral in de strijd voor budgetten van adverteerders zal het het lastig krijgen. Dit is nodig om het in Amerika geïntroduceerd goedkopere abonnement met advertenties te vullen. Daarmee hoopt Netflix een nieuwe inkomstenbron aan te boren.

Daarnaast zal de streamingdienst volgens de analisten ook tegen hogere kosten aanlopen, vooral op het gebied van productie van nieuwe films en series. Het zou ervoor zorgen dat de omzet minder hard blijft doorgroeien.

Het inhuren van mensen is aanzienlijk duurder geworden nadat de stakingen in Hollywood zijn opgelost met aanzienlijk hogere lonen voor de stakers. Ook zal Netflix meer moeten betalen voor lokale productie doordat meer streamingpartijen buiten de Amerikaanse grenzen opstarten

Daarnaast is het nog maar de vraag of Netflix nieuwe abonnees kan blijven vinden. Op dit moment is de groei vooral te danken aan nieuwe aanmeldingen buiten Amerika, maar juist daar wordt de concurrentie met vooral lokale partijen steeds heftiger. En de streamingpartij moet meer en meer de concurrentie aan gaan met sociale platformen als YouTube en TikTok die vooral aandacht van een jongere doelgroep wegsnoept.

Lees ook: Stijging van aantal streamingabonnementen jaagt vaste lasten Nederlanders op – prijsverhogingen worden makkelijk geslikt